Pretraga

Emocije u trgovini – neprijatelj ili saveznik?

Na prvi pogled bi rekli da je tržište matematički određeno i da nema ni malo prostora za emocije. Grafikoni, indikatori, kote, analize. Sve je formirano odavno i funkcioniše besprekorno, tako da je trgovina stvar analize, racionalnosti, matematičke preciznosti...Međutim, nije tako. Snažni pokretači trejdera su emocije.

Obične ljudske emocije koje se javljaju kada se pobeđuje, gubi, osobine kao što su pohlepa, strah, slabost, neodlučnost i odlučnost, često direktno utiču na odluke koje donosimo kada trgujemo. Pitanje je da li nam emocije na tržištu uopšte trebaju i da li možemo da ih se rešimo?

Slabi, ravnodušni i neuspešni trejderi bivaju brzo eliminisani sa tržišta jer ne mogu da prihvate gubitak, brzo odustaju u trenutku kad treba da stupe u akciju, strah od neuspeha ne dozvoljava profitu da raste i zbog toga često zapadaju u velike gubitke. Ostaju samo oni odlučni, smeli, koji veruju usebe i idu do kraja - do stvarenja svojih ciljeva.

Ponekad nam emocije idu na ruku, a ponekad nas vode do kraha. Jedna te ista emocija nam može u jednoj situaciji pomoći, a u drugoj nam odmoći. Recimo strah. Strah od gubitka nas zaustavlja kada donosimo odluke o neulasku na tržište, jer su signali našeg trgovinskog sistema isuviše slabi, a rizici prilikom otvaranja pozicije veliki. U tom slučaju je strah opravdan, pa ga i ne nazivamo strahom već takvo ponašanje nazivamo opreznost. Ali isti taj strah u nekim situacijama ne dozvoljava da naš profit poraste. Vidimo jasan i snažan signal za otvaranje pozicije, zatim otvaramo poziciju, ali čim uđemo u zonu profita odmah zatvaramo poziciju i zadovoljavamo se takoreći mrvicama. Zašto? Zato što se plašimo da će tržište iz plusa ući u minus i da će se naš profit istopiti. A šta se obično dešava? Pa, nakon ishitrenog zatvaranja pozicije vidimo da smo mogli mnogo više da zaradimo, da se cena kreće onako kako smo predvideli i onda odlučujemo da ponovo uđemo na tržište, a tada jasnog signala više nema, već nas na to teraju emocije. Ali, ušli smo kasno i završili sa gubitkom. E od takvog straha se treba čuvati. Takav strah je naš neprijatelj.

Ako ste napravili detaljnu analizu tržišta pre otvaranja pozicije, ako ste sigurni u to što radite, onda nema razloga da se plašite i stalno preispitujete. Pustite da vam profit raste i nemojte zatvarati poziciju pre vremena. Da li ste ikada videli farmera koji nakon što je zasadio biljku, vrši otkoparanje na svakih pet minuta da bi pratio kako ona raste? Ne, toga nema. Farmer zna da ako je posadio pravu sortu u pravo vreme, ako je primenio sve agrotehničke mere, da ga očekuje sjajna žetva. I vi učinite isto!

Ima još jedan faktor koji je jako bitan. Zovemo ga „nada“. Ona je pokretač svega što radimo. Jasno je da smo došli na tržište sa namerom da zaradimo novac i normalno je da se nadamo tome, ali sa druge strane, nada može delovati protiv nas. A to je kad nada prerasta u očaj, a da to ne primećujemo. Postoje tri faze nade:

  • Odmah nakon otvaranja pozicije cena je ušla u zonu gubitka, ali blago, pa se trejder nada da je u pitanju korekcija i da će se pravac kretanja ubrzo promeniti. Takva nada može biti opravdana i ona se ograničava stop loss-om.
  • Gubitak raste, ali sa njim raste nada da će tržište konačno da odreaguje. Ovo je već opasna faza, jer je trejder prestao da se nada i počeo da se moli. On nije u stanju da vidi očigledne stvari i nije sposoban da se zaustavi dok je još vreme. Ако nije postavio Stop Loss, njegov rizik je prevelik, a zove se Margin Call tj. totalni gubitak. Trejder čeka do zadnje pare.
  • Otrežnjenje. Nada se pretvorila u očaj, a depozit u prazan skup.

Zatim sledi razočarenje, nepoverenje u tržište, ali paralelno sa tim i ono: pa evo komšija je zaradio, zašto ne bih mogao i ja? Onda sledi novi pokušaj, ali po istoj matrici i rezultat je obično isti – totalni neuspeh. Oni koji su proanalizirali svoje greške i napravili zaključke, oni su uspeli da izađu iz začaranog kruga pogrešnih odluka i oni ostaju na tržištu dugo vremena. Ovo je vatreno krštenje tržišta...

Rezervišite mesto

Politika poverenja

U cilju pružanja boljeg korisničkog iskustva, TeleTrade koristi kolačiće. Nastavkom pregleda sajta teletrade-dj.rs. slažete se sa korišćenjem kolačića. Ukoliko se ne slažete, možete promeniti podešavanja u vašem pretraživaču.

  • © 2000-2018. Sva prava zadržana.

    This site is managed by Teletrade D.J. Limited 20599 IBC 2012 (First Floor, First St. Vincent Bank Ltd Building, James Street, Kingstown, St. Vincent and the Grenadines)

    Sve informacije koje su objavljene na ovom sajtu ne predstavljaju osnovu za donošenje investicionih odluka, već imaju isključivo informativni karakter.

  • Učešće Kompanije TeleTrade u regulatornim telima. HK TeleTrade posebnu pažnju poklanja razvoju regulative u poslovanju na finansijskim tržištima. Mi smo zainteresovani za izgradnju visokokvalitetnog zakonodavnog okvira, uz obezbeđivanje maksimalnog konfora za rad našim klijentima u zemlji.

    TeleTrade je jedan od osnivača regulatorne neprofitne organizacije, poznate pod nazivom „Regulatorni centar za berzanske instrumente i tehnologiju“, a takođe je član Komisije za regulisanje odnosa učesnika na finansijskim tržištima.

  • Upozorenje o rizicima. Trgovina na finansijskim tržištima (posebno tzv. marginalna trgovina) pruža velike mogućnosti i dozvoljava investitorima da ostvare izuzetno veliku dobit, ali takva mogućnost je direktno povezana sa potencijalno visokim rizicima. Dakle, pre nego što se upustite u donošenje konkretnih investicionih odluka, trebate pažljivo razmotriti prihvatljivost takvih trgovinskih operacija sa stanovišta raspoloživih finansijskih sredstava i nivoa znanja koje posedujete.

  • Politika privatnosti.
    Upotreba podataka: za potpuno ili delimično korišćenje informacija sa sajta i linkova Kompanije TeleTrade neophodna je dozvola izvora informacija. Korišćenje materijala putem interneta je dozvoljeno isključivo putem hiperlikova sa sajta teletrade-dj.rs. Automatski uvoz materijala je zabranjen.

    Sva pitanja vezana za korišćenje materijala objavljenih na našem sajtu možete postaviti PR službi Kompanije TeleTrade.

  • bankarski
    transferi

Служба технической поддержки:
8-800-200-31-00, support@teletrade-dj.com

  • Онлайн-консультация
  • Заказать звонок
  • Написать письмо
Poveži se sa nama
Zakaži
uzvratni poziv
Gore